Compliance Officer, der kan sikre, at vi handler i overensstemmelse med regulatoriske krav

Kan du foretage complianceundersøgelser og kommunikere dine observationer og anbefalinger konkret og præcist? Og vil du arbejde med regler og retningslinjer i en funktion, hvor du har stor bevågenhed fra koncernledelsen? Så læs med her.

Vil du være en del af ATP’s Compliancefunktion? 
I ATP er vi på udkig efter en kollega, der kan gennemføre complianceundersøgelser og sikre, at vi handler i overensstemmelse med den gældende lovgivning på området for pension og investering. 

Mere konkret bliver det dig, der - alene eller i samarbejde med kolleger - varetager følgende opgaver:

  • Retningslinjer og Whistleblower-ordning: Du bliver ansvarlig for opdatering af politik, retningslinjer og forretningsgange for compliance og Whistleblower-ordningen i ATP.
  • Complianceundersøgelser: Du står for gennemførelse af complianceundersøgelser i ATP's pensions- og investeringsforretning. Desuden årlig compliancerapportering og kontrol af forretningens forretningsgange.
  • Årligt compliance e-learning for ATP’s medarbejdere og ledere: Du bliver ansvarlig for det årlige compliance-adfærdsspil i samarbejde med HR.
  • Videreudvikling af compliance-metodik: Du bidrager til udvikling og implementering af ATP’s metodik for complianceaktiviteter, herunder årshjul, årlig compliancerisikovurdering, complianceplaner, og rapportering til ledelsen.
  • Rådgivning af forretningen: Du rådgiver og støtter forretningen i at efterleve regulatoriske krav, markedsstandarder og interne retningslinjer.

Kan du rapportere faktuelt og målrettet til forskellige interessenter?
Vi forestiller os, at du er uddannet jurist, økonom eller revisor med erfaring fra revision eller compliance i den finansielle sektor. Du er måske nyuddannet, har en it-baggrund, en fortid i Finanstilsynet, et godt forretningskendskab fra pension- og investeringsbranchen eller relevant erfaring som konsulent. Med andre ord er der mange veje til stillingen som vores nye compliance officer, og vi tilpasser rollen til dig og din profil. 

Det vigtige er, at du forstår regulatoriske krav og kan kontrollere og sikre, at vi lever op til kravene, og at du kan rapportere faktuelt til forskellige interessenter og indgå i en konstruktiv dialog med forretningen herom. Det indebærer både, at du lytter, stiller spørgsmål og er fleksibel - men også at du kan stå fast, når der er en mangel, som skal udbedres af en handlingsplan.

Du har lyst til at arbejde selvstændigt med complianceundersøgelser, og har samtidig interesse i at sikre godt samarbejde på tværs af ATP. Du kan demonstrere objektivitet og uafhængighed i samarbejdet med forretningen, og så har du erfaring med eller interesse i, hvordan AI kan optimere compliancearbejdet.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du har kendskab til arbejdet med compliance og/eller arbejdet med implementering af lovgivning inden for pension- og investeringsområdet, herunder eksempelvis:

  • ATP-loven samt ledelsesbekendtgørelsen for ATP
  • markedsmisbrugsforordningen, EMIR, MiFIR, FAIF
  • ESG og disclosureforordningen.
  • NIS2/DORA.

Vil du arbejde til gavn for samfundet?
I ATP arbejder vi til gavn for den enkelte og for samfundet. Det gør vi, når vi leverer stabile og bæredygtige afkast, der er med til at sikre danskerne livslang pension, og når vi administrerer og udbetaler en lang række vigtige ydelser som feriepenge, pension og boligstøtte. 

Du får reference til nøglepersonen for Compliancefunktionen, som også er leder for Operationel Risikostyring, Compliance og Security (OROCS) og er en del af ATP’s 2. forsvarslinje. Enheden har reference til ATP’s Chief Financial Officer og har desuden månedsmøder med ATP’s direktør for at sikre compliancefunktionens uafhængighed.

OROCS består af 12   medarbejdere, som ud over Compliance udgør 2. linje operationel risikostyring for administrationsforretningen og 2. linje (IT)sikkerhed/Security og DPO-funktionen. Vi har en bred kontaktflade ud i organisationen, en uformel omgangstone og fokus på det gode samarbejde . 

I ATP er barren sat højt, både når det gælder ambitioner og trivsel. Vi tror på et arbejdsliv i balance. Det kræver fleksibilitet med plads til den enkelte - og det har vi.

=dig? Så send os dit CV
Du behøver ikke sende os en lang ansøgning. Vi er mere interesserede i dit CV, som du skal sende senest søndag den 12. januar. Når du sender dit CV via vores system, skal du kort beskrive din motivation for at søge stillingen.

I ATP arbejder vi for en fair rekrutteringsproces, og derfor beder vi dig om ikke at vedhæfte billede i dit CV eller angive din alder, når du søger. 

Vi behandler henvendelser løbende og afholder samtaler i uge 4 og 6. Du kan læse mere om rekrutteringsforløbet her: https://www.atp.dk/rekrutteringsforloeb-i-atp

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte underdirektør Tanja Ulevik Vestergaard på tave@atp.dk eller 40 35 47 34. 

Til annoncører, search- og rekrutteringsbureauer: ATP frabeder sig venligst uopfordrede henvendelser vedrørende annoncering af stillingsopslag og kandidater fra headhuntere og rekrutteringsbureauer. Vi ønsker heller ikke at modtage uopfordrede henvendelser vedrørende salg af tjenesteydelser og produkter i forbindelse med jobopslag. Vi beder om, at dette ønske respekteres, og at rekrutterende leder og andre medarbejdere ikke kontaktes i denne henseende.  
#LI-hybrid

Din karriere. Danskernes tryghed

Uanset hvor du starter din karriere i ATP, garanterer vi et arbejdsliv, der forløser dine faglige ambitioner og samtidig gavner det samfund, vi er en del af. Vi har samlet nogle af landets skarpeste hoveder inden for pension, investering og administration. Høj faglighed er nemlig afgørende for, at vi i ATP når vores mål og bliver ved med at være de bedste til at løse vigtige samfundsopgaver. Vi har høje ambitioner. Også når det gælder godt kollegaskab og et arbejdsliv i balance. For ATP skal være et godt sted at gå på arbejde. 

Se karrieremuligheder
ATP medarbejder